Marknadsföring av tjänster skiljer sig från marknadsföring av produkter såtillvida att det är dig själv som du ska sälja in hos kunderna, och inte en sak. Många tycker att det är svårare att sälja sig själv än att tala väl om ett föremål, kanske för att vi ganska tidigt får lära oss att det är fult att skryta och att vi inte ska framhäva oss för mycket. När det gäller marknadsföring av tjänster måste man dock koppla bort den instinkten, och inse att det är en själv som är produkten.
Att marknadsföra sig själv och de tjänster man erbjuder handlar om att framställa sig själv som expert inom sitt område eller sin nisch. Det gör man bäst genom att försöka synas och höras så mycket som möjligt. Ett bra sätt att förtjäna ett rykte som expert är till exempel att börja skriva artiklar om sitt ämne och skicka in dem till olika tidningar. Idag finns också möjlighet att nå ut till många människor genom att publicera sina texter på exempelvis en blogg. Om du vill ha hjälp med tekniken bakom bloggarna, eller annan mjukvara som du använder i din verksamhet som företagare, kan du kontakta Internetvikings.com.
Något annat som snabbt kan hjälpa dig framstå som en expert, och dessutom göra att du sticker ut från dina konkurrenter, är att tala om ditt område. Utmärkta plattformar för det är till exempel konferenser och företagardagar. Att tala inför folk är något som de allra flesta tycker är obehagligt, och därför undviker. Om du själv lyckas ta dig över det hindret (till exempel genom att gå en kurs i retorik) och börjar tala om det du kan bäst inför folk kommer du snart att bli den man tänker först på när man söker efter en expert inom ditt område.
Självklart är även traditionell marknadsföring, som annonser i tidningar och radioreklam, effektiv när det gäller tjänster, men den är som bekant mycket kostsam. Vinsten av denna typ av marknadsföring måste därför vägas mot vinsten av billigare marknadsföringsmetoder, till exempel guerillamarknadsföring. Guerillamarknadsföring kan innebära en rad olika saker, men går i grunden ut på att man använder sitt intellekt snarare än sin plånbok för att marknadsföra sina tjänster, till exempel genom att placera ut sina visitkort där man vet att ens kunder kommer att befinna sig. Med dessa marknadsföringsknep i rockärmen kommer kunderna snart att ringa till dig, och inte tvärtom.