Hur reklam på nätet fungerar

Tidnings- och tv-reklam i alla ära men numera är det internet som gäller i allra högsta grad vad gäller marknadsföring. På internet visas reklamen för den som är intresserad av den och inte för den generella allmänheten som det gör på exempelvis den vanliga teven eller radioreklamen. Tack vara cookies och platsdelning visas reklam för de potentiella kunderna som är intresserade av varorna eller tjänsterna.

Platsdelning

Vad många inte vet är att telefonen du bär med dig delvis styr vilken reklam som visas för dig. När du tillåter platsdelning via telefonen kan den till exempel dela information om vilken butik du just besökt när du varit ute och shoppat. Denna information påverkar sen vilken reklam som visas i din telefon, till exempel när du surfar på Facebook eller liknande. Har du exempelvis varit inne på H&M är det inte orimligt att reklam från just H&M visas på din telefon en stund senare.

Cookies

Har du alltid trott att kakor är sådan som man äter när man har fikarast? Det är visserligen inte fel men ordet cookies innebär nu för tiden så mycket mer. När du surfar på nätet och besöker en, för dig ny hemsida, ska det dyka upp en ruta som frågar om du godkänner att cookies samlas. Många trycker godkänn utan att egentligen fundera på vad det innebär. Rutan som du trycker godkänt på innebär att information får samlas från ditt surfande på sidan. Om du till exempel är inne på sida som säljer dockor och du godkänner cookies kan det sedan spåras vilken typ av dockor du kollat på. Utefter den informationen ka formler sedan räkna ut vilken reklam som borde visas för dig.

Allmänt om hur Google fungerar

Är du inte alls insatt i hur Google fungerar? Kanske har du inte ens tänkt på att det översta träffarna som du får upp när du söker på ett ord eller fras är annonser? De översta träffarna är de mest eftertraktade och de som får mest klick av användarna. Det är en enorm marknad på Google vad gäller annonser, det är här många kunder hittar vad de söker. Mer eller mindre alla företag som vill synas och få kunder lägger enorma pengar på Google-Ads. När du söker på ett ord eller fras är alltså de första träffarna inte de mest relevanta utan det är de som folk/företag har betalat för.

Organiska träffar på Google

Efter annonsträffarna på Google kommer de så kallade organiska träffarna. De är inte heller helt utvalde efter relevans utan bakom dessa träffar ligger också väldigt mycket arbete från företagen eller personerna bakom sajterna. Det är en hel vetenskap hur en hemsida ska byggas upp för att ranka så högt som möjligt bland de träffar som visas vid sök av vissa speciella ord och fraser.

originmag