Marknadsför med profilprodukter

Ett effektivt sätt att skapa goodwill för ens företag, samtidigt som man visar sin uppskattning för sina kunder och försäkrar sig om att de kommer tillbaka, är att dela ut gåvor och gratisprodukter med företagets namn. Att det är en effektiv form av marknadsföring bevisas om inte annat av det faktum att branschen för presentreklam omsätter runt 10 miljarder kronor om året i Sverige, och att det finns ungefär 3 000 återförsäljare av profilprodukter på den svenska marknaden. Det finns med andra ord idag en uppsjö av billiga profilprodukter tillgängliga, som du med en enkel beställning kan sätta ditt företagsnamn på. Innan man beställer något bör man dock tänka en extra gång, för att försäkra sig att produkten verkligen speglar vilka ni är och vad företaget står för.

Till att börja med måste man ha målgruppen och mottagaren av profilprodukten i åtanke. Betänk för det första om du själv skulle använda produkten ni tänkt beställa. Om svaret är nej, kanske man ska fundera på något annat. Ett tecken på att man verkligen har hittat en praktisk och användbar profilprodukt är att kunder återkommer och ber att få köpa produkten. Man bör också se till att produkten är relaterad till företagets bransch. Om företaget arbetar inom teknik eller IT är till exempel en populär profilprodukt just nu en powerbank med tryck – vilket också uppfyller kravet att produkten ska vara användbar. Om företaget är ett förlag eller en bokhandel kanske en fickläslampa eller ett bokmärke passar bättre, medan ett företag inom säkerhetsbranschen kan ge bort en reflex eller ett överfallslarm, för att ge några exempel.Powerbank

Något annat som kan vara bra att hålla i åtanke är att det oftast inte lönar sig att slå på stort med en dyr gåva en enda gång, eller mycket sällan. Istället är det bättre att vara konsekvent, och med regelbundna mellanrum ge en mindre och billigare gåva. Då påminns kunderna oftare om din givmildhet – de kommer inte att reflektera över skillnaden i prislapp. Därmed inte sagt att man ska välja det billigaste alternativet. Kvalitet är nämligen också en faktor att ta med i beräkningarna, eftersom ditt företagsnamn kommer att förknippas med produkten. Väljer man något som går sönder efter bara några användningar kan gåvan därför ha negativ effekt, snarare än att skapa goodwill.