Marknadsundersökningar

Det är inte alltid lätt att veta vad man tycker och tänker. Det kan vara om olika butikskedjor, märken eller olika typer av kaffe eller glass. Det kan röra sig om huruvida märkeskaffe faktiskt är godare än butikens eget varumärke? Är Coca Cola verkligen godare än Pepsi? Alla tycker olika och det är bra. Man måste få bilda sig en egen uppfattning och man agerar efter den. Det är vanligt att man diskuterar med sin omgivning och ofta behöver man kanske smakråd gällande ett köp.

Butiker behöver kunna kommunicera med sina kunder för att veta vad som är bra och vad som behöver ändras. Saknas något i sortimentet? Vad behövs för att du som konsument ska välja till exempel Ica istället för Konsum? Är butiken inbjudande nog? Det finns en hel rad olika frågor som butiken behöver kundens hjälp med.

För att få veta vad kunden tycker och tänker kan man ibland bli inbjuden till olika marknadsundersökningar för att helt enkelt få reda på vad som kan ändras eller hur kunden upplever butiken i helhet. För att göra marknadsundersökningar kan man bland annat bli inbjuden till olika hemsidor. Marknadsundersökningar kan också visa hur ofta man besöker en hemsida eller säljer någonting vidare exempelvis via blocket. En undersökning på Aftonbladet visar att så mycket som varannan svensk har använt blocket.

Som deltagare i olika undersökningar är det vanligt att man samlar poäng, till exempel om undersökningen gäller Ica får du kanske en viss poängsumma laddat på ditt Ica-kort. Man kan även välja att skriva upp sig på ett par olika hemsidor och på så vis bli inbjuden till olika undersökningar. Då kan man samla poäng och välja att få ett presentkort hemskickat. Det brukar då finnas en rad olika butiker man kan välja mellan. Dock så brukar det ta ganska lång tid innan man kommer upp i en summa som genererar ett presentkort.

Att svara på en marknadsundersökning är ett bra sätt att tala om vad man verkligen tycker och tänker. Om man blir frågad öga mot öga är det kanske inte lika enkelt att uttrycka sig. Har man bara positiva saker att säga är det kanske en annan femma men om man har synpunkter kan det på så vis vara enklare att formulera sig skriftligen. Det blir också mindre press på dig som konsument. Man kan på så vis sitta i lugn och ro och formulera sig.

Det är viktigt för butikerna att veta vad deras kunder tycker. Dom kan på så vis hålla sig uppdaterade med produkter, ta till sig om något inte är bra och även följa upp förändringarna som görs. Du som konsument gör skillnad och kommunikationen mellan butik och kund är viktig. Saknar du något i din matbutiks sortiment? Säg då till! Är någon frukt eller grönsak lite möglig? Säg till! Kommunikationen gör skillnad!