Som debuterande författare kan det vara lika svårt att veta hur man ska nå ut till människor och bokhandlar med sin bok som det var att skriva den, kanske till och med ännu svårare. Om du har ett förlag i ryggen får du självklart mycket hjälp med marknadsföringen: de tar fram material som hamnar i förlagets utgivningskatalog, och har kontakter hos bokhandlar och inköpare som gör det lättare att få ut boken i butik. Men även om du ger ut din bok själv finns det flera knep att ta till som inte kostar för mycket.
En viktig sak att ha i åtanke är att man inte ska vara rädd för att ge bort exemplar av sin bok gratis. Ett utmärkt sätt att marknadsföra sig är till exempel att höra av sig till seriösa bokbloggare och ge dem boken i utbyte mot att de skriver en recension om den. Bloggar och sociala medier har överhuvudtaget fått mycket större inflytande i marknadsföringsbranschen under de senaste åren, så det är viktigt att synas på de plattformarna. Om någon bokbloggare skriver en recension, se då också till att interagera. Kommentera inlägget och länka gärna till din egen blogg, din hemsida eller bokens facebooksida. Det skapar ringar på vattnet.
Det är förståeligt att man väldigt gärna vill ha en recension i en av de stora dagstidningarna, men som mer eller mindre okänd debutant har man mycket liten chans att tränga igenom strömmen av mejl som når kulturdelarnas redaktioner. Satsa därför istället på att skriva välformulerade mejl till de lokala tidningarna som finns i ditt område. Andra tidningar du kan höra av dig till är magasin, facktidningar och tidskrifter vars ämne kan relateras till din bok.
Om du gav ut en bok för ett tag sedan, och vill skapa ett nytt intresse för den, kan ett alternativ vara att ge ut den som ljudbok. Med ljudböcker når man en ny marknad som kanske annars aldrig skulle ha köpt din bok. En bra idé kan vara att låta din bok ingå i en prenumerationstjänst som Storytel, där man för en viss summa i månaden får tillgång till tusentals ljudböcker och e-böcker. Det ger din bok ytterligare synlighet, vilket kan leda till att fler köper ett fysiskt exemplar. Lycka till med marknadsföringen av din bok!