Misslyckad reklam

All reklam är bra reklam brukar det heta. Man avser då att det kvittar i vilket sammanhang företagsnamnet syns, bara det syns så har människor fått in det i huvudet och sedan skall namnet så att säga ligga latent i hjärnan, tills de behöver en produkt/tjänst som företaget säljer. Då skall företagsnamnet komma upp och kunden köpa produkten från dem. Ett färskt exempel på att en sådan strategi kan fungera är det amerikanska presidentvalet. I stort sett dagligen kom det upp avslöjande om Donald Trump och hans popularitet bara ökade och slutligen vann han valet.

Audi och Kakan

Ta till exempel Audi och Kakan Andersson. Efter massiv kritik fick Audi lägga sin reklam med Kakan på is för att många inom Audis största befintliga målgrupp bestod av just den del av etablissemanget som Kakan vänder sig starkast emot och som då självklart vänder sig mot henne. Senare beslutar Audi att avsluta samarbetet helt och då får företaget kritik från andra hållet, för att man viker sig. Därmed har man lyckats förstöra intresset för bilmärket, inte bara hos en existerande köpgrupp, utan även hos en eventuell blivande. Det var väl knappast vad Audi tänkt sig att uppnå med sin reklam

Sammankopplas med det goda

Företag som arbetar med en långsiktig policy, där de inte vill stöta sig med vare sig befintliga eller framtida kunder . Måste räkna med styrkan i sociala medier, inse att det är av vikt för företag att stå upp för det accepterat goda och inte förknippas med det som den breda allmänheten anser fel. Har ett företag en gång fått ett dåligt rykte, är det en stämpel som blir svår och tidsödande att tvätta bort. Detta oavsett om kritiken varit riktad mot produkterna eller ej. Därför är det svårt att förstå att stora företag profilerar sig med hjälp av personer som har till yrke att tycka, speciellt om det är personer som ser som sin uppgift att vara lite oppositionella.

originmag