Om du har startat upp en enskild näringsverksamhet eller försöker dra in pengar som frilansare så har du säkert ett behov av att nå ut till prospektiva kunder och klienter. Som privatperson utan ett stort företag i ryggen är din marknadsföringsbudget troligen mer eller mindre icke-existerande och massiva reklamkampanjer är bara en dröm för den som sköter en mindre verksamhet på egen hand. Ändå lever du på att ditt budskap når ut och att folk får höra talas om dig. Om du aldrig lyckas tränga igenom mediebruset lär du inte bli särskilt flitigt anlitad. Lyckligtvis finns det mer ekonomiska marknadsföringsknep som gör att ditt namn kan bli synligt utan dyra satsningar.
En av de viktigaste aspekterna av framgångsrikt PR är att sköta de sociala medierna på ett snyggt sätt. Oavsett vilken bransch du finns i lär merparten av dina potentiella kunder finnas på Twitter eller Facebook. Om du är frilansjournalist kan du skapa ett eget personligt varumärke och delta i diskussionen utan att ha en tidning som plattform. Det ger dig chansen att vara med i hetluften och visar arbetsgivare var dina expertisområden ligger. Samma sak gäller för dig som arbetar inom andra yrken, som konstnär eller fotograf. Med sociala medier kan du visa prov på din kompetens och låter människor lära känna dig, vilket bidrar till ett positivt första intryck i framtiden.
En annan viktig marknadsföringsstrategi är att skapa sig ett stort personligt nätverk. Även här är förstås nätet en viktig del, men du får inte heller glömma offline-livet. Genom att lära känna människor i branschen öppnar sig helt nya världar och du kommer i kontakt med rätt personer. När du knyter kontakter ökar chanserna att du får ett samtal av någon som söker just din kompetens. Att vara social och nätverka ger en mängd positiva snöbollseffekter eftersom kunder kan föra vidare recensioner av ditt arbete till nya potentiella arbetsgivare, vilken i sin tur öppnar upp nya områden. Därför är mässor och branschmiddagar inte bara trevliga tillställningar utan också smarta PR-drag.
Om dina PR-knep fungerar och ditt nätverk ökar i omfång får du förhoppningsvis nya kunder som anlitar dig för dina tjänster, oavsett om det rör sig om textmaterial, konstverk eller något helt annat. Det är förstås avgörande för din verksamhets överlevnad, men det skapar också nya bryderier. Många frilansare anser att bokföringen tar viktiga arbetstimmar från huvudverksamheten, och om du inte har startat ett företag kan det vara svårt att få ihop faktureringen. Med Frilans Finans kan du enkelt fakturera utan företag och se till att bokföringen går lite lättare.